Assassins's Creed film a to beze srandy

31. prosince 2016 v 0:35 |  Můj Blog

Pokaždé, když se uchýlím k nějakému ohlédnutí za filmem, mám největší problém a vnitřní dilema s tím, co všechno do článku umístit a co ne. Už takhle se kolikrát divím, že je někdo schopný tu kopu myšlenek po mně celou přečíst, i když se jedná o relativně krátkou úvahu. U filmů pak mnohdy mnoho vynechám v rámci jisté čitelnosti. No a teď přišel Film Assassin's Creed, který ostatní strčí hravě do kapsy. Je toho tolik, že opravdu nevím, kde začít a co si vůbec můžu dovolit vynechat. Nicméně dost bylo tlachání (už včera bylo pozdě) a vrhneme se rovnou na můj pohled na film. A to tentokrát bez veškeré srandy...



Kde tedy vůbec začít? Základním stavebním kamenem je asi skutečnost toho, že Film staví na základech herní série. Už jen z tohoto hlediska se mi celkový dojem strašně špatně tvoří, vzhledem k tomu, že si moc nedokáži představit, jak Film působí pro někoho nezasvěceného. A díky tomu možná budu v článku dost často zakopávat. Jen ještě zmíním, že se sice pokusím vyhnout SPOILERŮM, nicméně v tomhle případě se jim rozhodně neubráním a patrně v naprosto "náhodných" částech článku. Vždy se pokusím nějak varovat před konkrétním spoilerem, ale přesto Vás upozorňuji předem.

Herní prvky

Jak moc zakomponovat prvky ze hry do filmu, aby nepůsobil kýčovitě? Jak odhadnout, co už je moc herní a co naopak zabíhá do reality tak moc, že se herní původ naprosto vytrácí? Odpovědět jednoznačně asi nelze. Film jako takový by zkrátka měl působit příjemným dojmem. A jak se to podařilo zakomponovat do Assassin's Creed? Problémem z tohoto hlediska (ne filmu) je to, že série je poměrně dlouhá a nelze jednoznačně určit, které všechny prvky dělají sérii sérií. S jistotou můžeme říct, že: skrytá čepel, orlí zrak, skok důvěry a parkour.
Teď přijde menší spoiler.
Tyhle vlastnosti a prvky jsou celkem adekvátně rozmístěny napříč celým Filmem, vezmeme-li v potaz, kolik akčních sekvencí film nabízí (s vyjmou Orlího zraku, který snad ve filmu nijak zvlášť vykreslen není, jestli vůbec). Ta pravá herní vložka je však podle mě skryta úplně někde jinde. A to v rozložení příběhu. Začátek nás uvede do problematiky v současné době, načež se ponoříme do vzpomínek předků, kde se postupně seznámíme se záporákem současné doby, postupně se propracujeme k jeho popravě a na závěr celého díla nastane pompézní souboj o Úlomek ráje v naši časové ose. A přesně TOHLE podle mého názoru pojí Film se hrou do té míry, kdy je to únosné, kdy film nevypadá jako gameplay a drží si svůj zajímavý příběh, který stojí za to vyprávět.

Tady spoiler končí.

Akce

Tady možná přijde kámen úrazu ve finálním zúčtování (a kasírování). Nehráči budou předpokládat, že se jedná o akční historický velkofilm, hráči budou vědět, že existuje možnost spíše dramatu, než akčního blockbusteru, ale stejně se před návštěvou kina budou přiklánět k té akčnější verzi. Pro mě osobně je asasínská série především o ději v přítomnosti. Minulost je jen (většinová) výplň. Chci říci, ano, je to rozhodně ta hratelně zajímavější část, ale to se bavíme o hře. Co se týče vyprávění, je jednoznačně zajímavější ta současná část. A to už jen z toho důvodu, že minulost je jasně daná a se špetkou základních znalostí základní školy, nás některé situace nemusí nutně překvapit. V případě, kdy by nás překvapily, by patrně byla pozměněna skutečná minulost a to by ubíralo celé sérii její nezaměnitelné kouzlo. Tím však nechci říct, že by ve Filmu chyběla akce. Naopak, je jí tam opravdu dost. Jen asi ne tolik, kolik divák očekává a především ne v době, kterou očekává.

Logika a děj Filmu

Ještě než samotný Film vyšel, měla spousta novinářů a kritiků (které tak hrozně moc zbožňuji) možnost pokochat se dílem filmařů v předstihu. Jakožto "filmový fanda" jsem si samozřejmě vyjádření několika z nich okamžitě přečetl. K mému zármutku jsem se pak dozvěděl, že Film údajně moc nedává smysl. Respektive, že postavy nejednají racionálně, myšlenkové pochody nedávají absolutní smysl a především neexistuje žádná logická spojitost mezi minulostí a současností. A tohle se dočítám i teď, kdy už je film přístupný veřejnosti. A v některých okamžicích to zachází až do takových mezí, že si opravdu říkám, jestli náhodou úmyslně netrollí. Zpátky však k filmu.
Spoiler
Často jsem se setkal s názorem, že i když se v minulosti nic zásadního nestalo, vědci se radovali bůhví jak nepokročili ve výzkumu. Z tohoto hlediska si nejsem jistý, jestli je to tím, že jsem herně zasvěcený, nebo tím, že jsou diváci čím dál tím vice debilnější, ale je jasné, že v tomto případě se neradovali ani tak moc kvůli tomu, že se posunuli v pátrání dále, jako to, že se jim podařilo uživatele v Animu udržet dostatečně dlouho. Že došlo k jisté vzájemné akceptaci. Dalším faktorem, u kterého si pak nejsem úplně jistý je to, jak nehráči (ne)pochopili "efekt prolínání". Bylo to tam sice vysvětleno, ale víceméně během dvou vět, které mohou celkem jednoduše divákovi utéct.
Zde spoiler končí

Podtrženo sečteno

Assassin's Creed je přesně tím filmem, jakým měl být a jaký si série zaslouží. Přesně kloubí ty prvky, které jsou hráči tolik oblíbené včetně hlavní myšlenky, ale zároveň se nebojí jít si vlastní cestou. Ukázat nám detailněji ten příběh, který ve hře z logických důvodů nemůžeme vidět. Jako je akceptace animu a plný dopad na jedince z naší doby.
Po vizuální stránce se Filmu zkrátka nedá nabažit. Kontrast Španělska 15. století a moderní současnosti nenechá člověka usnout na vavřínech a parkourové sekvence, které jsou BEZ STŘIHU, ocení zkrátka každý. Přidejme k tomu dynamiku soubojů, za jejichž choreografii by se nemusel stydět leckterý muzikálový scénárista a dostaneme slast pro oči. Na druhou stranu nejsme akcí ani nijak přesyceni a dostáváme ji přesně v těch dávkách a v těch okamžicích, kdy naše adrenalinové nádrže potřebují doplnit.
Co se zvukové stránky týče je, třeba říci, že sice neurazí, ale rozhodně je tu místo pro zlepšení (i když nutno podotknout, že závěrečná scéna s asasíny na střeše a ikonickou hudbou už nemohla být lepší). A z hlediska zvukových efektů, tam je naprosto všechno jak má- známe efekty za hry, umocňují zážitek každého fanouška asasínské série.
V neposlední řadě pak příběh, který sice zhruba v druhé pětině Filmu lehce zavrávorá, ale pak se vyvíjí přesně tím tempem, které člověka baví. Zároveň nám logicky neodkrývá všechna tajemství, zanechává některé velké otazníky ve vzduchu a tu a tam utrousí nějaký ten easter egg (Závorka obsahuje spoiler- Potomek Baptisty, potencionální potomek Shao Jun atd.). To vše samozřejmě završeno otevřenými vrátky (no spíše vraty od hangáru- jestli něco takového existuje) pro pokračování.
Assassin's Creed je bohužel i přesně tím filmem, který může zavrávorat na hodnocení pisálků a rádoby náročných kritiků. Existuje velká šance, že tyto negativní postoje mohou ovlivnit mnoho lidí v okamžiku rozhodování zda film vidět, či ne. Film si s největší pravděpodobností na sebe vydělá, ale jeho tržby nemusí být tak závratné, aby Foxové nakonec dali pokračování zelenou. Ale tak horké to snad nebude. A tímto opět apeluji na to, že kritizovat by měli skutečně jen ti, kteří mají nějaké zkušenosti za sebou. Přirovnávám to k tomu, jako bych chtěl trénovat českou reprezentaci v okamžiku, kdy jsem v životě nesportoval. Můžete teď sice namítnout, že si protiřečím, vzhledem k tomu, že i já teď svým způsobem zprostředkovávám jistou kritiku. Rozdíl je však v tom, že prostřednictvím tohoto článku nebudu mít rozhodně takový dopad na masy, jako přední kritik-pisálek, kterému vadí, že film vlastně nevypadal jako hra a vyprávěl až moc příběhu. Takový názor už je trošku na pomyšlenou. Navíc, i když jsem fanoušek série, snažím se přes veškeré nadšení hodnotit objektivně, i když to vypadá, že jen vychvaluji. To je však možná umocněno právě tím, abych byl schopný vyrovnat tu vlnu negativní kritiky, která mi u některých lidí připadá až moc cílená. Skoro jakoby jen čekali na okamžik premiéry, aby mohli Film shodit. Nedivil bych se, kdyby to bylo u mnohých proto, že adaptace jejich oblíbené hry nedopadla dobře ani v nejmenším.
Abych se však vrátil k Filmu celkovému a nerozčiloval se jen nad zakomplexovanými "vizionáři". Ne nadarmo píši v souvislosti s Assassin's Creed ve slově film velké F. Je to zkrátka film s velkým F. Netvrdím samozřejmě, že dosahuje takových hodnot jako jiné filmy, ale ve své náročné kategorii je jednoznačným králem*. Byl to film, který mohl všechno změnit, náhled na filmy podle her a dle mého názoru to také změnil. Společně s Deadpoolem jsou tohle jednoznačně nejlepší kousky letošního roku a rozhodně nezůstanu u jediné návštěvy kina!

95/100

Těch pět bodů je tam pro prostor pro zlepšení.
Pokud nejste fanda série AC, odečtěte si ještě nějakých 10-15 bodů.

*Jednoznačný král je samozřejmě velice troufalé, vzhledem k tomu, že jsem ještě neviděl Warcraft, který si rozhodně nevedl (dle ohlasů) nikterak špatně. Důležitou skutečností je i to, že jsem Warcraftový nehráč a může to být právě ten film, díky kterému budu schopný nahlédnout na film založený na hře jako běžný divák.

No a jako vždy píši tenhle pohled hned po shlédnutí filmu, kdy jsem ještě pln dojmu a nadšení. A i když razím názor, že umění je skryto v okamžiku, v tom, jak na vás zapůsobí poprvé, musím i já kriticky uznat, že se moje nadšení s menším odstupem může ještě o nějaký ten bodík propadnout... Nebo naopak samozřejmě navýšit.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama